 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 20:50, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, jeśli można, chciałbym wrócić jeszcze do kanonierek przekształconych z żaglowców zakupionych w ramach rozkazu Admiralicji z 03.02.1794.
Czy jednostki te (oprócz barek z Tamizy) były wszystkie poprzednio hoy'ami holenderskimi, hurtowo zakupionymi, czy były jakieś wyjątki ?
Czy ten Francis, kupiony z przeznaczeniem na hulk też był z tego samego stada ?
W zestawie tym pominął Pan wymieniony przez mnie okręt o nazwie Forester, bardzo proszę o opis jego danych i losów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pią 22:17, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Kanonierki „Forester” bynajmniej nie pominąłem – informacje o niej podałem dokładnie jedno zdanie przed uwagą o Francis, tyle że użyłem prawidłowej pisowni Forrester. Miała wymiary 67’9” (lub 71’10”) x 23’8” x 8’, tonaż 172 tony. Jej załoga liczyła 31 ludzi, a uzbrojenie składało się z 2 dział 24-f (na dwóch prowadnicach ślizgowych po bokach dziobnicy) i dwóch karonad 42-f, być może także z jednej karonady 32-f. Wyposażanie w Portsmouth zakończono 12.06.1794, a w sierpniu kanonierkę wprowadzono do aktywnej służby w składzie eskadry komodora Sidneya Smitha, realizującej zadania specjalne na przybrzeżnych wodach północnej i północno-zachodniej Francji. Wycofano ją do rezerwy po 1800. Została sprzedana w 1804.
Wydaje się, że tylko właśnie Forrester – ex-żaglowiec handlowy tej nazwy – nie należał w tej grupie ani do byłych holenderskich jednostek typu „heude” (heu, hoy), ani do byłych tamiskich barek, aczkolwiek miał kadłub w typie barek z Tamizy.
Nie bardzo rozumiem, co Pan ma na myśli pisząc o „tym samym stadzie” – w każdym razie Francis był wcześniej małym statkiem handlowym, nie określanym ani jako holenderski hoj, ani jako barka z Tamizy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 18:53, 26 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera Swift (zakupiony 1794).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Sob 20:26, 26 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Szkuner Swift był pierwotnie amerykańską jednostką pilotową, zbudowaną w Norfolk, w Wirginii. Mały, dwumasztowy szkuner o bardzo silnie pochylonych w tył masztach. Kupiony w 1794 przez Royal Navy (faktycznie prawdopodobnie przez brytyjskich oficerów w USA) i wcielony jako szkuner 4-działowy. Przeprowadzony w 1794 przez G. Oakesa do Cork w Irlandii, gdzie był używany w charakterze tendra (podobno potem też w Portsmouth). Wymiary: 44’4,5” x 15’7,75” x 5’3,5”, tonaż 47 ton. Podniesiony strop kabiny za grotmasztem wznosił się lekko nad poziomem pokładu na całej szerokości kadłuba. Platforma użytkowa przed kabiną leżała poniżej pokładu zaledwie na 3,5-4 stopy – dostęp do niej zapewniał luk między masztami. Za podniesieniem utworzonym przez kabinę pokład wracał - całkiem przy rufie - do pierwotnej wysokości, tworząc stanowisko sternika, z którego wchodziło się do kabiny (jej obniżona podłoga dawała wysokość 6 stóp) przez specjalną zejściówkę. Brytyjczycy dodali mu lekkie, relingowego nadburcie - w oryginale nie miał żadnego. Swift został rozebrany w 1802, chociaż jego plany, zdjęte w Portsmouth, noszą datę 12.03.1803 (!?). Konstrukcja tego szkunera wywarła wpływ na budowę innych brytyjskich jednostek tej kategorii. Nie miał tak ekstremalnie ostrych linii jak wiele szkunerów baltimorskich, ale za to charakteryzował się dobrą dzielnością morską.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 19:26, 27 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera MOHAWK (1795).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Nie 20:24, 27 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Szkuner z jeziora Ontario. Zbudowany w Kingston, zwodowany 14.05.1795. Wycofany z użytkowania w 1803. [Czyli nic więcej niż u Colledge’a, ale tak już bywa ze śródlądowymi żaglówkami, jeśli służyły tylko podczas pokoju ].
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 18:29, 28 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, mam poniżej kolejną listę małych jednostek, zakupionych w 1795 i przekształconych w kanonierki. I jeszcze raz prośba o podanie ewentualnych dat rozkazów ich zakupu oraz ich pochodzenia. Bardzo proszę także o uzupełnienie listy o jednostki tej grupy, których nie udało mi się znaleźć.
(08.1795) ANNA TERESA
(09.1795) AUGUSTA
(08.1795) BROTHERS
(07.1795) ELIZABETH
(06.1795) FOWEY
(08.1795) FRIENDSHIP
(08.1795) GOOD INTENT
(04.1795) MARY AND BETSY
(04.1795) MARY AND MARTHA
(09.1796) SUCCESS
(07.1795) WILLIAM
(07.1795) WILLIAM AND LUCY
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Pon 20:05, 28 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Raczej nie było w tym przypadku osobnego i zbiorowego rozkazu zakupu. Po prostu kontynuowano dotychczasową politykę. Formalnie wszystko to były barki, ale tym razem nie barki z Tamizy i o kadłubach najprawdopodobniej silniej zróżnicowanych (zachowały się plany tylko jednej, więc trudno o kategoryczne sądy). O kanonierce Good Intent z 1795 wiedział tylko Colledge, inni jej nie znają. Natomiast oprócz wymienionych przez Pana, w tej grupie znajdowały się jeszcze Caroline i Morwelham.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 18:35, 01 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra ENTREPRENANTE (zdobyty ?1799).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Wto 20:48, 01 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Entreprenante – francuski okręt korsarski zdobyty przez Anglików i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 10-działowy kuter.
Istnieją jednak dwie wersje pochodzenia:
1) okręt korsarski wyposażony w 1797 w Socoa (albo w Saint Jean-de-Luz), działający w 1797-1798 pod dowództwem Dominique Delouarta i zdobyty przez Anglików w 1798;
2) okręt korsarski wyposażony w ?, zdobyty w 1799 przez angielski statek handlowy.
Wymiary: 67’0” x 21’6” x ?, tonaż 123 tony. Załoga: 40. Uzbrojenie: 10 x 4-f, zamienione w grudniu 1803 na 10 karonad 12-f (chociaż raport z grudnia 1810 mówi znów o czterofuntówkach).
Na początku 1801, dowodzony przez por. Williama Swiney, brał udział w brytyjskim desancie w Egipcie, należąc do sił bezpośredniego wsparcia. W grudniu 1810, dowodzony przez porucznika Williamsa, operował u wybrzeży hiszpańskiej Grenady i podczas flauty został 12.12.1810 między Malagą a Almerią otoczony oraz zaatakowany przez cztery francuskie okręty korsarskie z łacińskim takielunkiem, poruszające się na wiosłach; przez ponad trzy godziny odpierał z powodzeniem ich ataki (w tym trzy próby abordażu), zanim Francuzi ustąpili.
Rozebrany w czerwcu 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 19:11, 02 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu EVEILLE (zdobyty 1795).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Śro 20:39, 02 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Francuski bryg-awizo Éveillé, budowany od schyłku 1787 do sierpnia 1788 w Bayonne, zwodowany w kwietniu 1788. Projektant Raymond-Antoine Haran. Nośność 134-180 ton, wyporność 286-332 tony, wymiary: 84’ x 24’ x 11’6”. Uzbrojenie: 6 x 4-f, od 1794 – 10 x 4-f i 2 haubice (albo 14 x 6-f i 4 x 4-f). Załoga: 73-91. Od września do listopada eskortował konwój z amunicją z Rochefort do Rouen, via Port Louis i Hawr oraz konwój z artylerią z Rouen do Dunkierki, Ostendy. W styczniu 1793 krążył między Ouessant, wyspami Scilly a Port Louis. W okresie od lutego do kwietnia 1795 patrolował cieśninę Antioche, eskortował konwój między redą Ile d’Aix a ujściem Żyrondy i z powrotem. Zdobyty przez Anglików 17.10.1795 u atlantyckich wybrzeży Francji, dogoniony przez 74-działowiec i fregatę mimo wyrzucenia wszystkich dział za burtę. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg lub 16-działowy slup z takielunkiem brygu, ale w rzeczywistości nigdy nie wcielony do aktywnej służby i skreślony z listy floty koło 1796.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 18:42, 03 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DANGEREUSE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6580
Przeczytał: 4 tematy
|
Wysłany: Czw 19:51, 03 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Tartana Duguay-Trouin kupiona lub zarekwirowana przez francuską marynarkę wojenną i wyposażona jako awizo w maju 1794. Załoga: 23. Uzbrojenie: 2 x 8-f i 2 x 4-f; od lipca 1794 dwa działa 8-f, 2 działa 6-f i 4 działka relingowe, w 1799 (wg Anglików) – 6 dział. W grudniu 1794 i styczniu 1795 eskortowała konwoje między Brestem a redą wyspy Aix. W maju 1795 albo 2.03.1796 przemianowana na Dangereuse. W marcu 1799 wchodziła w skład flotylli małych jednostek, która przewoziła z Damietty działa, amunicję i sprzęt oblężniczy dla armii generała Bonaparte oblegającej Akkę; po drodze flotylla została zdobyta 18.03.1799 przez brytyjskie okręty Sidney’a Smitha u wybrzeży Syrii. Działa oraz amunicja zasiliły obronę Akki i przyczyniły się do pierwszej klęski Bonapartego, a tartanę wcielono do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako kanonierkę 6-działową. W styczniu i lutym 1801 uczestniczyła w desancie Anglików w Egipcie, należąc do sił bezpośredniego wsparcia. Została sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 18:56, 04 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DAME DE GRACE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia. Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|