Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Gdy kule nisko latały, a Portugalczycy bulinowali

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Kącik humoru
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 5148
Przeczytał: 5 tematów


PostWysłany: Pią 21:08, 08 Mar 2013    Temat postu: Gdy kule nisko latały, a Portugalczycy bulinowali

Poszukiwanie pewnego wniosku, który jakoby wysnuł autor „Morskich dziejów Portugalczyków”, José Gentil Da Silva, przypomniało mi cudowne odkrycia, jakie pojawiły się w 1987 r. w naszej literaturze marynistycznej dzięki wspólnemu wysiłkowi owego badacza, Wydawnictwa Morskiego, tłumaczki (z francuskiego) i redaktora naukowego. Jak to często bywa, nie mam dostępu do oryginału, więc nie wiem, jaki udział przypisać każdej z osób w wyniku końcowym, którym podzielę się tu z tymi, którzy książki nie znają lub – jak ja – czytali ją bardzo dawno temu i zapomnieli.
Same cytaty.

W NAWIGACJI pełnomorskiej pomocna jest umiejętność interpretowania zjawisk – pojawienie się takich czy innych ryb lub ptaków – a także POSŁUGIWANIE SIĘ BULINĄ.

Ludzie księcia Henrique dysponują statkami zdolnymi do poruszania się po wodach O KAŻDEJ GŁĘBOKOŚCI.

Barca nosi żagiel rejowy... Ten typ ożaglowania prawdopodobnie dlatego zwie się OKRĄGŁYM, że reja obraca się „na okrągło”.

Ściśle biorąc, ŻAGLE OKRĄGŁE pracują niemal wyłącznie przy pełnych, „sprzyjających” wiatrach.

Portugalscy żeglarze muszą BULINOWAĆ.

Żagiel łaciński przymocowany jest do długiej REJKI zawieszonej skośnie na maszcie. Jego położenie jest CAŁKOWICIE NIEZALEŻNE OD OLINOWANIA i, choć trudny, manewr zwrotu przez rufę przebiega dość szybko: unosi się DOLNY kraniec REJKI LUZUJĄC WANTY zawietrzne i napinając nawietrzne, SZOT przechodzi przed masztem i stopa REJKI (CZYLI JEJ GRUBSZY KRANIEC) wychodzi na wiatr.

Sto lat później pojawiły się tak zwane karawele wojenne o pojemności 150 do 200 toneis, uzbrojone w potężne bombardy, KTÓRYCH POCISKI LECIAŁY TUŻ NAD WODĄ Very Happy .

Wydaje się, że jeszcze w XVI wieku TYLKO PORTUGALCZYCY dysponowali karawelami o łacińskim ożaglowaniu, podczas gdy statki andaluzyjskie były OKRĘTAMI OKRĄGŁYMI żeglującymi tylko przy pełnych wiatrach. Karawela miała też smuklejszy kadłub, co ułatwiało BULINOWANIE.

Innym żeglarzom prawdopodobnie trudniej żeglować „z wiatrem na okrak”.

Żegludze po Oceanie Indyjskim oczywiście NIE SPROSTA metoda oparta na STOSOWANIU BULIN; tam ZATRYUMFUJĄ statki niosące duże ładunki CZĘSTO POWODUJĄCE ICH ZATONIĘCIE Smile .
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Kącik humoru Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin